මැජික් කලාවේ ඇත්ත පැත්ත

මැජික් කිව්වම අපිට මොන තරම් දේවල් ඔලුවට එනවද නේද? ගොඩක් ඔය 90 දශකයේ අයට නම් මතක් වෙනවා ඇත්තේ හැරි පොටර් මායා කතා මාලාව.

හැබැයි ලංකාව ඇතුලෙත් යුරෝපයේ තරම්ම නැතත් ඔය එක එක විදියෙ මැජික් සංදර්ශන තියෙනවානෙ. ඕවට ගියාම කට ඇරගෙන “මරුනෙ කොහොමද ඒක උනේ” කියල හිතන  නිසාම අපි හිතුව ඇත්තටම මේ මැජික් පෙන්නන සංදර්ශන වල තියෙන් ඇත්ත පැත්ත ශා දෙයක් අපිට මැජික් එකක් විදියට පේන්නෙ කොහොමද කියල ඔයාලා එක්ක බෙදාගන්න.

මැජික් වල ඉතිහාසය

පුරාණ කාලයේ, මැජික් බොහෝ විට ආගම සමඟ බද්ධ වූ අතර, ඉන්ද්‍රජාලිකයා මිනිසුන් සහ අද්භූත ලෝකය අතර මැදිහත්කරුවෙකු ලෙස සේවය කළේය. ක්‍රිස්තු පූර්ව 1700 දී පමණ පැරණි ඊජිප්තු ලියවිලිවල මැජික් උපක්‍රම පිළිබඳ පැරණිතම වාර්තා කිහිපයක් අඩංගු වේ.

මධ්‍යතන යුගයේ යුරෝපයේ වීදි නාට්‍ය කරන්නන්ගේ නැඟී සිටීම දුටුවේය. මෙම රංගන ශිල්පීන් බොහෝ විට කෝප්ප සහ බෝල වැනි සරල උපක්‍රම හෝ විවිධ ආකාරයේ වැරදි මඟ පෙන්වීම් භාවිතා කළහ. මායා කර්මය සහ මිථ්‍යාදෘෂ්ටිය සමඟ ඇති සම්බන්ධය නිසා මෙම යුගයේදී මැජික් බොහෝ විට සැක සහිත විය.

18 වැනි ශතවර්ෂයේ විනෝදාස්වාදයේ ආකාරයක් ලෙස නවීන මැජික් මතුවීමත් සමඟ මැජික් පිළිබඳ සංජානනයේ සැලකිය යුතු වෙනසක් සනිටුහන් කළේය. මෙම යුගයේ එක් ප්‍රධාන චරිතයක් වූයේ නූතන මායාවේ පියා ලෙස බොහෝ විට සැලකෙන ජීන් ඉයුජින් රොබට්-හවුඩින් ය. රොබට්-හවුඩින් මායාව වීදිවල සිට රංග ශාලාවට ගෙන ගිය අතර, එය අනුගමනය කළ මායාවන් කෙරෙහි දැඩි ලෙස බලපෑ වඩාත් සංකීර්ණ කලාවක් නිර්මාණය කළේය.

19 වන සහ 20 වන ශතවර්ෂ වලදී, Harry Houdini වැනි ඉන්ද්‍රජාලිකයින් ජාත්‍යන්තර කීර්තියක් ලබා ගැනීමත් සමඟ මැජික් වඩ වඩාත් ජනප්‍රිය විනෝදාස්වාදයක් බවට පත් විය. මෙම කාල පරිච්ඡේදය තුළ පුද්ගලයෙකු අඩකින් කැපීම සහ ලිබර්ටි ප්‍රතිමාව අතුරුදහන් කිරීම වැනි බොහෝ සංකේතාත්මක උපක්‍රම වර්ධනය විය.

අද දින, මැජික් තවදුරටත් පරිණාමය වෙමින් පවතින අතර, තාක්‍ෂණය සහ විද්‍යාත්මක මූලධර්ම ඇතුළත් කරමින් මනස නැමෙන මිත්‍යාවන් නිර්මාණය කරයි. මැජික් අධ්‍යයනය බරපතල ශාස්ත්‍රීය ලුහුබැඳීමක් බවට පත්ව ඇති අතර, විවිධ ක්ෂේත්‍රවල පර්යේෂකයන් මැජික් උපක්‍රම පිටුපස ඇති සංජානන මූලධර්ම කෙරෙහි උනන්දු වෙති. අප මැජික් ඉතිහාසය දෙස ආපසු හැරී බලන විට, පුරාණ චාරිත්‍රවල සිට නවීන විද්‍යාව දක්වා චමත්කාරජනක ගමනක් අපට පෙනෙන අතර, මෙම ආකර්ශනීය කලා ආකෘතියේ අනාගතය කුමක්දැයි සිතීම උද්වේගකරයි.

මැජික් වල ඇති නොමග යැවීමේ කලාව සහ මිනිස් මනස

වැරදි මඟ පෙන්වීම යනු ඉන්ද්‍රජාලිකයින් විසින් භාවිතා කරන මූලික ශිල්පීය ක්‍රමවලින් එකකි. ප්‍රේක්ෂකයාගේ අවධානය උපක්‍රමයේ රහසෙන් ඉවතට යොමු කිරීම, කළ නොහැකි දේ මනස විශ්වාස කරන පරිදි සංජානනය හැසිරවීම එයට ඇතුළත් වේ. මෙම තාක්ෂණය මනෝවිද්යාත්මක සංකල්ප කිහිපයක් මත ඉටු කරයි.

එවැනි එක් සංකල්පයක් වන්නේ “අන්ධභාවය වෙනස් කරන්න”, එහිදී ඔවුන්ගේ අවධානය වෙනත් තැනකට යොමු වී ඇති නිසා දර්ශනයක වෙනස්කම් දැකීමට නරඹන්නන් අසමත් වේ. ඒ හා සමානව, “නොසැලකිලිමත් අන්ධභාවය” යනු නිරීක්ෂකයෙකුට දෘශ්‍ය වස්තූන් නොපෙනෙන විට ඔවුන්ගේ අවධානය වෙනත් කාර්යයන් හෝ වස්තූන් විසින් පරිභෝජනය කරන බැවිනි. මෙම සංජානන සීමාවන් අවබෝධ කර ගැනීමෙන් සහ සූරාකෑමෙන්, ඉන්ද්‍රජාලිකයින්ට රහස අපට හසු නොවී අපගේ ඇස් ඉදිරිපිටම උපක්‍රමයක් කළ හැකිය.

ස්නායු ප්‍රතිචාර සහ මැජික් ක්‍රම

මැජික් උපක්‍රමයක් අතරතුර අප අත්විඳින්නේ උපක්‍රමයේම කාර්යයක් පමණක් නොව, අපගේ මොළය එයට දක්වන ප්‍රතිචාරයයි. අපගේ මොළය එදිනෙදා භෞතික විද්‍යාව අවබෝධ කර ගැනීමට සහ පුරෝකථනය කිරීමට පරිණාමය වී ඇති අතර මැජික් උපක්‍රම බොහෝ විට මෙම අනාවැකි යටපත් කරයි. ඉන්ද්‍රජාලිකයෙකු ගුරුත්වාකර්ෂණය ප්‍රතික්ෂේප කරන විට හෝ වස්තුවක් අතුරුදහන් වූ විට, එය අපගේ අනාවැකි සැකසීම කම්පනයට පත් කරයි, පුදුමයට හා විස්මයට හේතු වේ.

මීට අමතරව, මැජික් අපගේ මොළයේ ඩොපමයින් මුදා හැරීම අවුලුවයි. මෙය ස්නායු සම්ප්‍රේෂකය විපාක සහ සතුට පිළිබඳ අත්දැකීම් සමඟ සම්බන්ධ වේ. මැජික් උපක්‍රමවල විස්මිත ස්වභාවය සහ හෙළිදරව් කිරීමේ ප්‍රීතිය අපගේ මොළයේ විපාක පද්ධතිය උත්තේජනය කරයි, අපේක්ෂාව සහ තෘප්තියේ චක්‍රයක් නිර්මාණය කරයි, එය අපව වැඩිපුර අවශ්‍ය වේ.

මැජික් අධ්‍යයනය

ප්‍රේක්ෂකයන්ට විනෝදාස්වාදය ලබා දෙන අතරම, මැජික් මානව සංජානනය සහ සංජානනය පිළිබඳ වටිනා අවබෝධයක් ලබා දෙයි. සංජානනය සහ යථාර්ථය අතර ඇති හිඩැස් හෙළි කරමින් අප අවට ලෝකය වටහා ගන්නා ආකාරය සහ තේරුම් ගන්නා ආකාරය අධ්‍යයනය කිරීමට එය අද්විතීය ක්‍රමයක් සපයයි. මනෝවිද්‍යාව සහ ස්නායු විද්‍යාව වැනි ක්ෂේත්‍රවල පර්යේෂකයන් අපගේ මොළය යථාර්ථය ගොඩනඟන ක්‍රියාවලීන් හෙළිදරව් කිරීමේ හැකියාව සඳහා මැජික් කෙරෙහි වැඩි වැඩියෙන් උනන්දු වෙති.

නිදසුනක් වශයෙන්, බ්‍රිතාන්‍ය කොලොම්බියා විශ්ව විද්‍යාලයේ පර්යේෂකයන් විසින් කරන ලද අධ්‍යයනයකින් හෙළි වූයේ විෂයයන් තම තේරීම නොමිලයේ යැයි විශ්වාස කළත්, ඔවුන් ස්පර්ශ කළ හෝ අතැති කාඩ්පතක් තෝරා ගැනීමට වැඩි ඉඩක් ඇති බවයි. මෙයින් ඇඟවෙන්නේ අපගේ උපායශීලී අත්දැකීම නොදැනුවත්වම අපගේ තීරණවලට බලපෑම් කළ හැකි බවයි – ඉන්ද්‍රජාලිකයන් දිගු කලක් තිස්සේ සූරාකෑමට ලක් වූ සංසිද්ධියක් සහ අපගේ තීරණ ගැනීමේ ක්‍රියාවලීන් අවබෝධ කර ගැනීම සඳහා පුළුල් ඇඟවුම් ඇති කළ හැකි එකක්.

ඉන්ද්‍රජාලික උපක්‍රම සහ මිත්‍යාවන් අපව ආකර්ෂණය කරන්නේ ඒවා ලෝකය සහ එය පාලනය කරන නීති පිළිබඳ අපගේ අවබෝධයට අභියෝග කරන බැවිනි. මැජික් සහ විද්‍යාව අතර ඇති සිත් ඇදගන්නාසුළු අන්තර් ක්‍රියාකාරිත්වය මිනිස් සංජානනයේ සහ සංජානනයේ සංකීර්ණත්වය හෙළි කරයි, අපගේ ඉන්ද්‍රියයන් කෙතරම් පහසුවෙන් රැවටිය හැකිද යන්න පෙන්නුම් කරයි.

අපි මැජික් පිටුපස ඇති විද්‍යාව ගැන ගැඹුරින් සොයා බලන විට, අපි අප ගැනම – අපගේ මොළය, අපගේ සංජානනය සහ අනපේක්ෂිත දේ සඳහා අපගේ ප්‍රතිචාරය ගැන තව දුරටත් ඉගෙන ගනිමු. එබැවින්, ඔබ ඊළඟ වතාවේ මැජික් උපක්‍රමයක් නරඹන විට, මතක තබා ගන්න: ඇසට මුණගැසෙන දේට වඩා මිත්‍යාවට බොහෝ දේ ඇත. මායාව පිටුපස ඇත්තේ ගවේෂණය කිරීමට බලා සිටින විද්‍යා ලෝකයකි.

Related Articles

Don't Miss


Latest Articles